سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مال خود را در راه حقوق [دوستان] ببخش و ازآن، به دوستت برسان که بخشش به آزاده، سزاوارتر است . [امام علی علیه السلام]
علوم قرآن و حدیث
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» مبعث

واژه بعث ذر متن های دینی( قرآن و روایات)بامشتقاتش کاربرد درخور درنگی دارد.  ریشه شناسی این واژه به ما مبگوید :در راهبرد رهبران دینی ، انگیزش ،جایگاه برجسته ای دارد زیرا از میان روشهای گوناگون تربیتی همانندتشویق و تنبیه که در رهبری جامعه  تاثیرهای گذرادارد ،انگیزش ،راهی است به ژرفای انسان و رویکردی است جاودانه به جنبش درونی و پیوسته انسان به سوی کمال . این یادآوری بایسته است که تنها بر انگیختن عاطفه و احساس ،هدف نیست بلکه انگبزش خرد آدمیان جزو هدف های پایه در رسالت پیامبران است ،چنان که در نهج البلاغه با یادکردهدف بعثت همه پیامبران ،می فرماید:  لیثیروا لهم دفاین العقول ویستادوهم میثاق فطرته.  بنابراین ،انگیزش معطوف به خرد ونه صرفا عاظفه ،روش رهبری پیامبران در مدیریت جامعه بوده است و نه ایجاد ترس و طمع .نیروی کارآمد آنان دعوت بود نه قدرت و ثروت

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد جواد نجفی ( جمعه 86/5/19 :: ساعت 11:18 عصر )
»» امام بردباری

امروز سالگرد شهادت هفتمین امام شیعه حضرت موسی کاظم (ع)است .برای ما شناخت مکتب و روش زندگی رهبران دینی در یادکرد این انسان های آرمانی ، هدف است .در آسمان پرستاره شیعه راهیابی به ژرفای دانش، منش و بینش معصومان (ع)پایه ای استوار است که خیمه بلند باورهای دینی بر آن بر افراشته است .آنچه در پاره ای از محافل به نام این ارجمندان از آن یاد می شود تنها سوگ جانسوز آنان و رویکرد صرف عاطفی به چهره جاودان آنهاست . اماآن چه به ویژه در این روزگار مهم به دیده می آید باز آفرینی شیوه های زندگی ،آموزه های بنیادی و پایگاه تاریخی آنان در تکمیل زنجیره پیوسته فراخوان پیامیران برای هدایت انسان است .بهتر آن است که بدین نکته بیندیشیم که چرا امام هفتم 7 یا 14 سال در سیاه چالهای دستگاه خلافت عباسی زندانی بود ؟جالب است بدانیم که در دوره زندگی سیاسی این امام شبکه فراگیر نمایندگی امامت در گستره پهناور خلافت به رغم فشارهای فزاینذه و خفقان سنگین دستگاه ، پی افکنده و استوار شد .دوره زندگی امام کاظم (ع)نقطه عطفی راستین در راهیرد امامت است که زمینه سازگشایش فضای سیاسی عصر امام هشتم شد .راهشان جاودان . 

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد جواد نجفی ( پنج شنبه 86/5/18 :: ساعت 6:54 صبح )
»» درد ، دانایی

نزدیک ظهر در اتاق گروه نشسته بودم در میدان دیدم، شبهی دیدم که گویا چند بار از جلو اتاق گذشت و سر انجام وارد شد گمان بردم در گرماگرم امتحان پایان ترم سراغ نمره یا نکته ای درسی آمده یکی از دانشجویان بود، نزدیک شد و گفت رفتم بانک، شلوغ بود، می خواستم پولی به صندوق دانشجویان نیازمند واریز کنم  گفتم :بده من  (قبلا شماره حسابی به امضای چند تن از همکاران برای این منظور بازشده بود. ) پول را که داد، پرسیدم چقدره ؟ گفت: نمیدانم. گفتم: چطور؟ گفت: پولی بابت کار دانشجویی گرفته ام، نشمرده ام.  چهارده هزار  تومان بود. کاغذ برداشتم رسید بدم هزار تومان دیگر داد که رند باشه چهره اش نشان نمی داد که ازخانواده برخورداری باشه، معمولا دانشجویانی که خود نیازمندند یا فرصت بیشتری دارند کار دانشجویی می گیرند و در برابر کار وجه بسیار اندکی دریافت می کنند .با این دانشجوی عزیز چند ترم درس داشته ام بسیار متین ،بی ادعا و دوست داشتنی است البته این چند گروهی که با آنها درس داشته ام همه بی اغراق دوست داشتنی اند و اگر پیوند عاطفی با آنان نداشته باشم درس گفتن دشوار می نماید ولی رفتار امروز این دانسجو توفانی در من افکنده است از احساس کوچکی در برابر روان تابناک و روح رخشان، دردمند ولطیف او و همانندانش و مسولیت بسیار دشواری که ما در برابر اینان داریم واین که اگر دانش ورزی با دردمندی همراه باشد چه فرهنگی خواهد درخشید ؟  



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد جواد نجفی ( دوشنبه 86/4/4 :: ساعت 11:55 صبح )
»» بزرگ ترین سمینار دینی دوسالانه در آلمان

 

هر دو سال یک بار مراسم مهمی از 16 تا 20 خرداد (6 تا 10 جون) در آلمان برپا می شود با نام "کریستن تاگ" یعنی روز کلیسا.

 

ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد جواد نجفی ( شنبه 86/3/26 :: ساعت 5:0 عصر )


»» بررسی نقش زنان در عرفان اسلامی مکتوب شد

کتاب " زنان صوفی ایران " با بررسی نقش و جایگاه زنان در عرفان اسلامی تالیف شهره انصاری منتشر می شود.
دکتر شهره انصاری استادیار پژوهشگاه علوم انسانی درباره تالیف این اثر به خبرنگار مهر گفت: در کشورهای عرب و شبه قاره هند درباره صوفیان زن زیاد نوشته شده و ضمن آن به شرح حال و زندگی زنان عارف ایرانی نیز پرداخته شده اما تا به حال به شکل مستقل شرح حالی از زنان صوفی ایران به طبع نرسیده است.
وی هدف از تالیف کتاب را پرداختن به این موضوع دانست و اضافه کرد: فراموش نکنیم که زنان صوفی ایرانی تاثیر زیادی در گسترش تصوف در میان زنان دیگر داشتند؛ به خصوص زنانی که به لحاظ نسبت خانوادگی، قرابت هایی با صوفیان مرد داشته اند.
به گفته انصاری کتاب " زنان صوفی ایران " در دو بخش مباحث تئوریک و شرح حال، با محوریت بررسی نقش عنصر مونث در عرفان و تصوف ایران به رشته تحریر درآمده است. این کتاب بر مبنای تئوری های " ابن عربی" و مفاهیم صوفیانه در عرفان " گنوس " تالیف شده است.
همچنین " خرد صوفیان اسپانیا " اثر دیگری از شهره انصاری است که درونمایه آن درباره عرفان مسیحیت، سرگذشت نامه و آموزه های عرفای کاتولیک اسپانیاست . این کتاب را هم نشر طهوری منتشر می کند.

منبع: خبر گزاری مهر



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد جواد نجفی ( شنبه 86/3/5 :: ساعت 5:30 عصر )
»» عشق آسمانی

هل الدین الا الحب؟

پس برویم عاشقی کنیم.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد جواد نجفی ( دوشنبه 85/9/27 :: ساعت 11:31 صبح )
»» پیشگوئی هاى نوسترآداموس و انقلاب جهانى امام مهدى(عج)

جالب‏ترین نکته در مورد پیشگوئیهاى نوسترآداموس آن است که وى به ندرت نام کشورى را به صراحت و آشکارا ذکر مى‏کند، حال آنکه در مورد ایران (Parsia) به صراحت عنوان مى‏کند که ایران، جهان را تسخیر خواهد کرد.

ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد جواد نجفی ( سه شنبه 85/9/21 :: ساعت 7:42 عصر )


»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شیعه
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 4
>> بازدید دیروز: 4
>> مجموع بازدیدها: 172013
» درباره من

علوم قرآن و حدیث
محمد جواد نجفی
نام و نام خانوادگی: محمد جواد نجفی مدرک تحصیلی: دکترای علوم قرآن و حدیث و دانشجوی دکتری در رشته فرهنگ و تمدن اسلامی از دانشگاه تهران عضو هیئت علمی دانشگاه قم

» پیوندهای روزانه

تفسیر 2 کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث [448]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
تاثیر قرآن بر علوم ادبی[51] .
» آرشیو مطالب
متفرقه
تأثیر قرآن بر علوم ادبی
تفسیر 3
تمدن اسلامی
نسب شناسی در دوره اسلامی
تدوین دانشنامه زنان مدرس قرآن در آکسفورد
تفسیر 1
سرفصل ها و منابع رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی
دیدگاه های قرآنی
تفسیر 2: سوره انسان
تاریخ اسلام
نمونه سؤالات درس انگلیسی
زمستان 1386
تابستان 1386
بهار 1386
پاییز 1385

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
خلوت تنهایی
....چند کیلو امیدواری .....
طب قدیم + طب قرآنی = درمان
دکتر مؤدب
عشق الهی:‏ نگاه به دین با عینک عشق و عاشقی
سفینه

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان






» طراح قالب