سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وفا با بیوفایان ، بیوفایى است با خدا ، و بیوفایى با بیوفا وفا بود نزد خدا . [نهج البلاغه]
علوم قرآن و حدیث
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» بهترین تفسیر فلسفی بر قرآن کریم از آن ملاصدرا است

از میان تفاسیر فلسفی بر قرآن کریم٬ تفسیر «ملاصدرا» بهترین تفسیری است که به این روش نگاشته شده است.
دکتر «محسن جهانگیری»٬ صبح امروز٬ 24 اردیبهشت‌ماه در نشست «ابن‌عربی از نگاه ملاصدرا» در دانشگاه تهران ضمن بیان مطلب فوق درباره تفاوت دیدگاه‌های "ملاصدرا" و "ابن عربی" گفت: "ملاصدرا"٬ "ارسطو" را معلم فلاسفه می‌داند ولی ابن عربی در زمینه برخورد با "ابن رشد" فلسفه و سرسلسله مشائیان؛ یعنی "ارسطو" را نیز مورد توجه خود قرار نمی‌دهد. ابن عربی در درس شیخ "مکین الدین اصفهانی"٬ امام جماعت مقام ابراهیم در شهر مکه شرکت می‌کند.
وی درباره نقش "ابن عربی" بر عرفان اسلامی گفت: "ابن عربی"، تأثیر زیادی بر عرفان اسلامی و عرفان فارسی زبان داشته است و حلقه واسطه نفوذ "ابن عربی" در میان فارسی زبانان "صدرالدین قونوی" بوده است که معاصر و معاشر مولانا بوده است. "صدرالدین قونوی" متفلسف‌تر از ابن عربی بود.
دکتر "جهانگیری" درباره تفاوت زندگی این دو دانشمند گفت: "ملاصدرا" فیلسونی ایرانی‌تبار و از خانواده اشراف و با فرهنگ بود. می‌گویند: "پدر «ملاصدرا» همانند پدر «ابن عربی» مناصب حکومتی داشته و مورد احترام بوده است." "ابن عربی" همواره در خوشی و عزت زندگی کرد ولی "ملاصدرا" همیشه در ریاضت و سختی بود و هفت بار با پای پیاده به مکه رفت و بار هفتم در بصره فوت کرد. مزار "ملاصدرا" ناشناخته ماند ولی "ابن عربی" در خانه اشراف دمشق در حالیکه همسری اختیار کرده بود فوت کرد و امروزه نیز مزارش زیارتگاهی در سوریه است.
وی با اشاره به این‌که یک چهارم آثار "ملاصدرا" آوای "ابن عربی" است گفت: "ابن عربی" عالم‌تر از "ملاصدرا" و "ملاصدرا" زاهدتر و مسلمان‌تر از "ابن عربی" بود. "ملاصدرا" از هیچ کس به اندازه "ابن عربی" تکریم و ستایش نکرد؛‌ حتی در مهمترین مسائل فلسفی مثل حرکت جوهریه، وجود ذهنی، تناسخ و معاد سخنان "ابن عربی" را به عنوان مؤید به کار می‌برد. "ملاصدرا" در اثبات حرکت جوهری اول برهان فلسفی می‌آورد سپس به قرآن استناد می‌کند و در وهله سوم به سخنان "ابن عربی" استناد می‌کند. "ملاصدرا" در ابیات «وجود ذهنی» نیز به سخن "ابن عربی" استناد می‌کند و از او به شکوه و بزرگی یاد می‌کند و "ابن عربی"
را «عارف ربانی» می‌نامد و در جای دیگر او را «عارف نورانی» و «مکاشف الصمدانی» و «شیخ کامل مکمل» معرفی می‌کند.
نشست «ابن‌عربی از نگاه ملاصدرا» از سلسله نشست‌های گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران٬ صبح امروز٬ 24 اردیبهشت‌ماه سال جاری، با سخنرانی «محسن جهانگیری» در تالار «کمال» دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

منبع :خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد جواد نجفی ( شنبه 86/3/5 :: ساعت 5:28 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شیعه
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 5
>> بازدید دیروز: 14
>> مجموع بازدیدها: 173806
» درباره من

علوم قرآن و حدیث
محمد جواد نجفی
نام و نام خانوادگی: محمد جواد نجفی مدرک تحصیلی: دکترای علوم قرآن و حدیث و دانشجوی دکتری در رشته فرهنگ و تمدن اسلامی از دانشگاه تهران عضو هیئت علمی دانشگاه قم

» پیوندهای روزانه

تفسیر 2 کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث [448]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
تاثیر قرآن بر علوم ادبی[51] .
» آرشیو مطالب
متفرقه
تأثیر قرآن بر علوم ادبی
تفسیر 3
تمدن اسلامی
نسب شناسی در دوره اسلامی
تدوین دانشنامه زنان مدرس قرآن در آکسفورد
تفسیر 1
سرفصل ها و منابع رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی
دیدگاه های قرآنی
تفسیر 2: سوره انسان
تاریخ اسلام
نمونه سؤالات درس انگلیسی
زمستان 1386
تابستان 1386
بهار 1386
پاییز 1385

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
خلوت تنهایی
....چند کیلو امیدواری .....
طب قدیم + طب قرآنی = درمان
دکتر مؤدب
عشق الهی:‏ نگاه به دین با عینک عشق و عاشقی
سفینه

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان






» طراح قالب