سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی ات، [در حدّ] شیدایی و دشمنی ات [مایه] هلاکت نباشد . دوستت را به اندازهْ دوست بدار و دشمنت رابه اندازهْ دشمن بدار . [امام علی علیه السلام]
علوم قرآن و حدیث
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» «قرآن»٬ «برهان» و «عرفان»؛ سه ضلع مثلث تفکر ملاصدرا

ادعای اصلی ملاصدرا این بود که پیوند قرآن با برهان و عرفان٬ پیوندی سازمند و منطقی برای دریافت حقایق است و مکتب وی نیز بر همین اساس پایه‌ریزی شده است.

حجت الاسلام «علی‌اکبر صادقی‌رشاد»٬ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه درباره‌ی تجلی قرآن در آثار ملاصدرا گفت: قرآن به عنوان ضلعی از اضلاع اساسی تفکر ملاصدرا مطرح است تا آنجا که این نگرش در بزرگترین اثر علمی و فلسفی‌ ملاصدرا که به نام «اسفار اربعه» است مشاهده می‌شود. با وجود اینکه این کتاب یک دایرةالمعارف علمی، فلسفی است از اندک شمار آثار گسترده فلسفه اسلامی که مباحث آن کاملاً منطبق بر تعقل و برهان است.
نویسنده‌ی کتاب «فلسفه دین» در ادامه افزود: صدرالمتألهین در «اسفار اربعه»، افزون بر 700 آیه را مورد استناد و استشهاد قرار داده است تا آنجا که می‌توان گفت بین فیلسوفان٬ کسی به اندازه او به قرآن اهتمام نداشته و از قرآن ملهم و متأثر نبوده است؛ لذا می‌توان گفت افکار قرآنی در آثار ملاصدرا تجلی و ظهور داشته است.
عضو شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در مورد چگونگی تأثیر قرآن در آثار ملاصدرا افزود: تأثیر تعالیم قرآن به عنوان یکی از سه ضلع پایه‌ی تفکر ملاصدرا٬ به صورت مستقیم است تا آنجا که مشتمل بر عمده آثار ایشان است. در واقع قرآن به صورت یک تفسیر ناتمام و به طور مستقیم در «اسفار» مطرح شده است؛ یعنی اگر کسی استشهادات قرآنی «اسفار» را استخراج کند شاید به عنوان یک کتاب تفسیری محدود، در دو جلد قابل انتشار باشد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد سبک تفسیری ملاصدرا بیان داشت: مواجه‌ی ملاصدرا با قرآن به صورت حکمی و فلسفی است و در تفسیر صدر المتألهین بیش از تفاسیر مشابه روش تأویل فلسفی وجود دارد در واقع می‌توان گفت روش تفسیری ملاصدرا به روش عقلی و سپس تأویلی نزدیک است. وقتی کسی به استنباط قرآن و مفاهیم آن بپردازد، آرا و نظرات خاصی به وجود می‌آید تا آنجا که می‌توان گفت در همه جای تفسیر صدرالمتألهین توجیه قرآنی از برهان فلسفی وجود دارد.
رشاد در ادامه تصریح کرد: همانطور که می‌توان از اسفار ایشان دو جلد تفسیر استخراج کرد از تفسیر ایشان نیز می‌توان یک جلد فلسفه با مبنای قرآنی استخراج کرد؛ لذا بسیاری از آرای فلسفی ملاصدرا که نیازمند به پشتیبانی وحی بوده است ذیل برخی آیات به نحو مبسوطی در تفسیر آمده است و برخی آیاتی که در کتب فلسفی از باب استشهاد و گاهی در حد تطبیق مورد استناد قرار داده به صورت تفصیل مطرح کرده است و لذا در این‌جا فهرست مفصلی از آرای فلسفی مطرح شده ـ که در تفسیر رنگ قرآنی پیدا کرده است ـ را می‌توان به دست آورد.

منبع: خبر گزاری قرآنی ایران



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد جواد نجفی ( شنبه 86/3/5 :: ساعت 5:34 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شیعه
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 4
>> بازدید دیروز: 3
>> مجموع بازدیدها: 172274
» درباره من

علوم قرآن و حدیث
محمد جواد نجفی
نام و نام خانوادگی: محمد جواد نجفی مدرک تحصیلی: دکترای علوم قرآن و حدیث و دانشجوی دکتری در رشته فرهنگ و تمدن اسلامی از دانشگاه تهران عضو هیئت علمی دانشگاه قم

» پیوندهای روزانه

تفسیر 2 کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث [448]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
تاثیر قرآن بر علوم ادبی[51] .
» آرشیو مطالب
متفرقه
تأثیر قرآن بر علوم ادبی
تفسیر 3
تمدن اسلامی
نسب شناسی در دوره اسلامی
تدوین دانشنامه زنان مدرس قرآن در آکسفورد
تفسیر 1
سرفصل ها و منابع رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی
دیدگاه های قرآنی
تفسیر 2: سوره انسان
تاریخ اسلام
نمونه سؤالات درس انگلیسی
زمستان 1386
تابستان 1386
بهار 1386
پاییز 1385

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
خلوت تنهایی
....چند کیلو امیدواری .....
طب قدیم + طب قرآنی = درمان
دکتر مؤدب
عشق الهی:‏ نگاه به دین با عینک عشق و عاشقی
سفینه

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان






» طراح قالب